Godziny pracy pedagoga szkolnego w roku szkolnym 2021/2022
Kontakt: e-mail i.schuhmacher@o2.pl
Zapraszam rodziców do współpracy w ramach indywidualnych spotkań
Pedagog szkolny
Iwona Schuhmacher-Koziatek
CO RODZIC POWINIEN WIEDZIEĆ O DOPALACZACH?
Dopalacze
Jak większość środków psychoaktywnych, działają na ośrodkowy układ nerwowy i po ich zażyciu zmienia się nastrój oraz zachowanie człowieka. Powodowane przez dopalacze zmiany świadomości lub stany pobudzenia ograniczają zdolność oceny i kontroli sytuacji, co znacząco zwiększa ryzyko niebezpiecznego urazu, wypadku, utraty przytomności. Używanie dopalaczy może spowodować także skutki śmiertelne. Z uwagi na nieznajomość składu zażywanej substancji znacznie ogranicza również udzielenie pomocy medycznej.
Jakie objawy używania przez dziecko dopalaczy może zaobserwować rodzic?
– przypływ energii,
– podwyższenie nastroju,
– rozdrażnienie,
– huśtawka nastroju,
– pobudzenie psychoruchowe,
– napady szału,
– stany depresyjne,
– halucynacje wzrokowo – słuchowe,
– utrata apetytu,
– bezsenność,
– przekrwienie gałek ocznych,
– wymioty,
– biegunka;
Jak reagować w przypadku podejrzenia, że dziecko używa dopalaczy?
– porozmawiaj jak najszybciej z dzieckiem – zapytaj o powody, uświadom konsekwencje i zagrożenie płynące z zażywania tych środków, powiedz, że martwisz się o dziecko,
– jeśli uznasz to za konieczne, wprowadź nowe zasady i konsekwencje,
– jeśli stwierdzisz, że zagrożenie jest poważne – szukaj pomocy u specjalistów (psychologa, pedagoga, terapeuty uzależnień);
W jaki sposób rodzice mogą ochronić swoje dziecko prze zażywaniem środków psychoaktywnych?
– okazuj miłość i zainteresowanie życiem dziecka,
– staraj się o dobre porozumienie z dzieckiem,
– stosuj zdrową dyscyplinę (postaw jasne granice, podaj swoje oczekiwania),
– wspieraj dziecko (doceniaj jego wysiłek w osiąganiu celów, chwal za sukcesy i odpowiedzialność, zapewniaj, ze zawsze może liczyć na Twoją pomoc w trudnych sytuacjach);
Silnymi czynnikami chroniącymi są również: posiadanie zainteresowań, pasji, uprawianie sportu, uczestniczenie w zajęciach rozwijających uzdolnienia. Młody człowiek ma wówczas okazję do samorealizacji, sprawdzenia swoich możliwości i przeżywania sukcesów.
Gdzie szukać informacji?
– Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii – www.dopalaczeinfo.pl, www.kbpn.gov.pl
– Antynarkotykowa Poradnia Internetowa – www.narkomania.org.pl
INTERNET, KOMPUTER, ZAGROŻENIA
Kilka cennych wskazówek dla rodziców, jak chronić dziecko przed uzależnieniami od komputera i Internetu:
- poświęcajmy dzieciom więcej czasu na rozmowy o bieżących wydarzeniach i problemach;
- pamiętajmy o tym, że my dorośli dajemy dziecku odpowiedni przykład;
- asystujmy przy odrabianiu lekcji, spędzając wspólnie ten czas;
- wzmóżmy czujność wobec zainteresowań dziecka i zadbajmy o jego aktywność;
- okresowo sprawdzajmy historię odwiedzanych stron internetowych;
- podczas wspólnego posiłku bezwzględnie wyłączajmy telewizor;
- regułą powinna stać się godzina, po której młodzieży nie wolno zasiadać przed komputerem czy telewizorem;
- nie zabraniajmy korzystania z komputera lecz uczmy dzieci jak odpowiednio z niego korzystać;
- komputer nie powinien być traktowany jako kolejny prezent lub zabawka dla naszej pociechy;
- korzystanie z Internetu i komputera nie może być „kartą przetargową” w wykonywaniu obowiązków domowych;
- pamiętajmy, aby nie uczynić z komputera jedynej formy kary za niewłaściwą postawę naszego dziecka;
- dostęp do Internetu powinien być pod kontrolą rodziców w domu lub nauczyciela w szkole;
- należy bezwzględnie stosować zabezpieczenia przed otwieraniem niewłaściwych stron;Drodzy RODZICE, pamiętajcie!
Kiedy dziecko dorasta w krytyce, uczy się osądzać.
Kiedy dziecko dorasta w nienawiści, uczy się walczyć.
Kiedy dziecko dorasta w kpinie, uczy się być nieśmiałe.
Kiedy dziecko dorasta w zniewagach, uczy się czuć winne.
Kiedy dziecko dorasta w tolerancji, uczy się być cierpliwe.
Kiedy dziecko dorasta w zachętach, uczy się być pewne siebie.
Kiedy dziecko dorasta w pochwałach, uczy się wykształcać wiarę we własne siły i zaufanie do siebie.
Kiedy dziecko dorasta w szczerości, uczy się być sprawiedliwe.
Kiedy dziecko dorasta w poczuciu bezpieczeństwa, uczy się być ufne.
Kiedy dziecko dorasta w uznaniu, uczy się szanować samego siebie.
Kiedy dziecko dorasta w przyjaźni i dobroci, uczy się kochać świat.Adresy stron internetowych z poradami specjalistów:
www.dzieci.org.pl – informacje dla rodziców dzieci niepełnosprawnych
www.reedukacja.prv.pl – informacje dotyczące problemów w czytaniu i pisaniu , ciekawe gry edukacyjne
www.maluchy.pl – serwis dla młodych rodziców
www.sieciaki.pl – bezpieczny internet – zagrożenia i zabezpieczenia
www.eduseek.interklasa.pl – witryna dla uczniów, rodziców i nauczycieli
www.edziecko.pl/edziecko – dział dla rodziców portalu gazeta.pl
www.niegrzecznedzieci.org.pl
www.psychologia.edu.pl – portal psychologiczny dotyczący dzieci i ich wychowaniaJak się uczyć?
_______________________________________________________________________________________________
Jak wcześnie rozpoznać przemoc
Niepokojące sytuacje, które powinny zwracać naszą uwagę zawsze, to wszelkie zmiany zachowania dzieci, nie będące chwilowymi, związanymi choćby z obniżeniem nastroju, czy słabszym momentem w ciągu dnia, czy tygodnia. Zwracajmy uwagę na osoby osamotnione, wycofane, spóźniające się do szkoły czy na lekcję, szukające swoich rzeczy, spędzające przerwy osobno, będące obiektem kpin, poszturchiwane w różnych sytuacjach.
Wśród oznak rozpoznania mobbingu w szkole można wymienić, choćby:
- Przezywanie, upokarzanie, wyśmiewanie, wyszydzanie, zastraszanie, zakrzykiwanie, grożenie;
- Zaczepianie, popychanie, szturchanie;
- Wciąganie w kłótnie i bójki, w których są stroną słabszą, nie bronią się, lecz próbują uciec lub się wycofać (często płacząc);
- Zabieranie przyborów szkolnych, ubrań, pieniędzy i innych rzeczy;
- Siniaki, zadrapania, podarte ubrania;
- Spóźnianie się do szkoły, do klasy po przerwie;
- Zmiana drogi do domu lub do szkoły, żeby ominąć prześladowców;
- Częste szukanie swoich rzeczy;
- Zgłaszanie objawów psychosomatycznych (bóle brzucha, głowy);
- Samotne spędzanie przerw; wykluczenie z grupy;
- Nasilona niepewność, nerwowość;
Przykładowe oznaki przemocy rówieśniczej pozwalające rodzicom rozpoznać to zjawisko u dzieci:
- Wracanie do domu w podartych ubraniach, zniszczone rzeczy;
- Brak odwiedzin kolegów; brak zaproszeń na urodziny;
- Lęk przed szkołą – np.: oporne wychodzenie do szkoły;
- Uskarżanie się na objawy psychosomatyczne – bóle głowy, bóle brzucha;
- Kłopoty ze snem;
- Częste prośby o pieniądze lub ich kradzież w domu;
Przykładowe cechy charakteryzujące sprawców przemocy:
- Łatwo się irytują, szydzą z innych, celowo mówią rzeczy, które mogą kogoś zranić,
- grożą, wyśmiewają się, popychają innych, szturchają, biją, znęcają się, niszczą cudze rzeczy.
- Mają potrzebę dominowania i tyranizowania innych, chętnie uciekają się do przemocy i groźby, dążą do realizacji swojej woli za wszelką cenę. Chełpią się swoją faktyczną lub wyimaginowaną władzą nad pozostałymi uczniami.
- Są porywczy, impulsywni, cechuje ich niski próg frustracji, mają trudności z przystosowaniem się do panujących norm i zasad. Aby osiągnąć korzyści, chętnie oszukują.
- Ogólnie są zbuntowani, nieposłuszni i agresywni.
- Sprytnie wychodzą z trudnych sytuacji.
- Mają opinię twardych. Nie współczują dręczonym uczniom. Mają dość wysokie mniemanie o sobie.
- Stosunkowo wcześnie zaczynają łamać normy prawne i społeczne.
Pedagog szkolny Iwona Schuhmacher-Koziatek