Świętowanie 102. Rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości zaczęliśmy już kilka dni wcześniej. W związku z pandemią koronawirusa – przeniosło się ono do Internetu. Nauka zdalna nie przeszkodziła nam jednak w realizacji celu, jakim jest uwrażliwienie dzieci i młodzieży na wartości patriotyczne.
Nasi uczniowie wzięli udział w XVII edycji konkursu „NIEPODLEGŁA. Rok 1920 w obronie Niepodległej” zorganizowanym przez Muzeum Niepodległości w Warszawie. Na konkurs zostały wysłane prace plastyczne uczniów klasy III i projekt gry planszowej, którą wykonała Zosia z klasy VII a. Czekamy na wyniki.
W młodszych klasach odbyły się zajęcia, podczas których uczniowie uczyli się postaw i wzorców patriotycznych. Poznali symbole narodowe: godło, flagę, hymn. Dowiedzieli się o sławnych Polakach, tradycjach, kulturze naszego kraju.
W starszych klasach szukano odpowiedzi na pytania: Czym jest wolność i niepodległość? Czy w dzisiejszych czasach potrzebny jest patriotyzm? Dlaczego ważne jest zachowanie pamięci o naszych przodkach? Przekazana wiedza na temat historii państwa, ludzi, miejsc, gdzie rodziła się historia naszego kraju, miała oddziaływać na uczucia uczniów. Lekcje, filmy, prezentacje, pogadanki, godziny z wychowawcą miały pomóc „młodym ludziom” zrozumieć niełatwy temat polskiej niepodległości.
10 listopada o godz. 11:11 uczniowie wzięli udział w akcji MEN „Szkoła do hymnu”. Wspólne śpiewanie „Mazurka Dąbrowskiego” odbyło się online. W ten sposób wszyscy staliśmy się „jedną całością”, małymi i dużymi obywatelami Polski.
Do wspólnego świętowania tej szczególnie ważnej rocznicy, włączyło się przedszkole, gdzie zajęcia odbywają się stacjonarnie. Ubrane w galowe stroje przedszkolaki z dumą prezentowały biało-czerwone kotyliony, a „Mazurek Dąbrowskiego” w ich wykonaniu był cenną lekcją patriotyzmu dla dorosłych. Dzieci nie tylko znały tekst, ale też wiedziały w jaki sposób należy się zachowywać podczas wykonywania hymnu.
Patriotyzm rodzi się także w domach. Pielęgnujmy zatem pamięć o tym sukcesie, na który złożyły się wysiłki kolejnych pokoleń Polaków, byśmy dzisiaj mogli cieszyć się niepodległością.
Lidia Lachor
Małgorzata Kraszewska
Mateusz Ulejczyk
Jak nasi uczniowie widzą niepodległość? ⇒ Zobaczcie album z rysunkami.