Niepokojące sytuacje, które powinny zwracać naszą uwagę zawsze, to wszelkie zmiany zachowania dzieci, nie będące chwilowymi, związanymi choćby z obniżeniem nastroju, czy słabszym momentem w ciągu dnia, czy tygodnia. Zwracajmy uwagę na osoby osamotnione, wycofane, spóźniające się do szkoły czy na lekcję, szukające swoich rzeczy, spędzające przerwy osobno, będące obiektem kpin, poszturchiwane w różnych sytuacjach.
Wśród oznak rozpoznania mobbingu w szkole można wymienić, choćby:
Przezywanie, upokarzanie, wyśmiewanie, wyszydzanie, zastraszanie, zakrzykiwanie, grożenie;
Zaczepianie, popychanie, szturchanie;
Wciąganie w kłótnie i bójki, w których są stroną słabszą, nie bronią się, lecz próbują uciec lub się wycofać (często płacząc);
Zabieranie przyborów szkolnych, ubrań, pieniędzy i innych rzeczy;
Siniaki, zadrapania, podarte ubrania;
Spóźnianie się do szkoły, do klasy po przerwie;
Zmiana drogi do domu lub do szkoły, żeby ominąć prześladowców;
Częste szukanie swoich rzeczy;
Zgłaszanie objawów psychosomatycznych (bóle brzucha, głowy);
Samotne spędzanie przerw; wykluczenie z grupy;
Nasilona niepewność, nerwowość;
Przykładowe oznaki przemocy rówieśniczej pozwalające rodzicom rozpoznać to zjawisko u dzieci:
Wracanie do domu w podartych ubraniach, zniszczone rzeczy;
Brak odwiedzin kolegów; brak zaproszeń na urodziny;
Lęk przed szkołą – np.: oporne wychodzenie do szkoły;
Uskarżanie się na objawy psychosomatyczne – bóle głowy, bóle brzucha;
Kłopoty ze snem;
Częste prośby o pieniądze lub ich kradzież w domu;
Przykładowe cechy charakteryzujące sprawców przemocy:
Łatwo się irytują, szydzą z innych, celowo mówią rzeczy, które mogą kogoś zranić,
grożą, wyśmiewają się, popychają innych, szturchają, biją, znęcają się, niszczą cudze rzeczy.
Mają potrzebę dominowania i tyranizowania innych, chętnie uciekają się do przemocy i groźby, dążą do realizacji swojej woli za wszelką cenę. Chełpią się swoją faktyczną lub wyimaginowaną władzą nad pozostałymi uczniami.
Są porywczy, impulsywni, cechuje ich niski próg frustracji, mają trudności z przystosowaniem się do panujących norm i zasad. Aby osiągnąć korzyści, chętnie oszukują.
Ogólnie są zbuntowani, nieposłuszni i agresywni.
Sprytnie wychodzą z trudnych sytuacji.
Mają opinię twardych. Nie współczują dręczonym uczniom. Mają dość wysokie mniemanie o sobie.
Stosunkowo wcześnie zaczynają łamać normy prawne i społeczne.
Godziny pracy pedagoga szkolnego w roku szkolnym 2019/2020
Poniedziałek
07.30 – 08.00
11.30 – 13.30
14.30 – 16.00
Wtorek
07.30 – 10.30
13.00 – 15.00
Środa
07.30 – 10.30
13.00 – 14.00
Czwartek
07.30 – 08.50
09.50 – 14.30
Piątek
07.30 – 10.30
ZAPRASZAM RODZICÓW DO WSPÓŁPRACY.
I.Schuhmacher-Koziatek – pedagog szkolny