Pedagog szkolny

 Godziny pracy pedagoga szkolnego w roku szkolnym 2019/2020

 

Poniedziałek   07:30-08:00 / 11:30-13:30 / 14:30-16:00

Wtorek           07:30-10:30 / 13:00-15:00

Środa               07:30-10:30 / 13:30-15:00

Czwartek       07:30 – 08:50 / 09:50-14:30

Piątek             07:30 – 10:30  

 

Zapraszam rodziców do współpracy w ramach indywidualnych spotkań

 

Pedagog szkolny

Iwona Schuhmacher-Koziatek

 

 

CO RODZIC POWINIEN WIEDZIEĆ O DOPALACZACH?

Dopalacze

Jak większość środków psychoaktywnych, działają na ośrodkowy układ nerwowy i po ich zażyciu zmienia się nastrój oraz zachowanie człowieka. Powodowane przez dopalacze zmiany świadomości lub stany pobudzenia ograniczają zdolność oceny i kontroli sytuacji, co znacząco zwiększa ryzyko niebezpiecznego urazu, wypadku, utraty przytomności. Używanie dopalaczy może spowodować także skutki śmiertelne. Z uwagi na nieznajomość składu zażywanej substancji znacznie ogranicza również udzielenie pomocy medycznej.

 

Jakie objawy używania przez dziecko dopalaczy może zaobserwować rodzic?

– przypływ energii,

– podwyższenie nastroju,

– rozdrażnienie,

– huśtawka nastroju,

– pobudzenie psychoruchowe,

– napady szału,

– stany depresyjne,

– halucynacje wzrokowo – słuchowe,

– utrata apetytu,

– bezsenność,

– przekrwienie gałek ocznych,

– wymioty,

– biegunka;

 

Jak reagować w przypadku podejrzenia, że dziecko używa dopalaczy?

– porozmawiaj jak najszybciej z dzieckiem – zapytaj o powody, uświadom konsekwencje i zagrożenie płynące z zażywania tych środków, powiedz, że martwisz się o dziecko,

– jeśli uznasz to za konieczne, wprowadź nowe zasady i konsekwencje,

– jeśli stwierdzisz, że zagrożenie jest poważne – szukaj pomocy u specjalistów (psychologa, pedagoga, terapeuty uzależnień);

 

W jaki sposób rodzice mogą ochronić swoje dziecko prze zażywaniem środków psychoaktywnych?

– okazuj miłość i zainteresowanie życiem dziecka,

– staraj się o dobre porozumienie z dzieckiem,

– stosuj zdrową dyscyplinę (postaw jasne granice, podaj swoje oczekiwania),

– wspieraj dziecko (doceniaj jego wysiłek w osiąganiu celów, chwal za sukcesy i odpowiedzialność, zapewniaj, ze zawsze może liczyć na Twoją pomoc w trudnych sytuacjach);

Silnymi czynnikami chroniącymi są również: posiadanie zainteresowań, pasji, uprawianie sportu, uczestniczenie w zajęciach rozwijających uzdolnienia. Młody człowiek ma wówczas okazję do samorealizacji, sprawdzenia swoich możliwości i przeżywania sukcesów.

 

Gdzie szukać informacji?

– Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii – www.dopalaczeinfo.pl, www.kbpn.gov.pl

– Antynarkotykowa Poradnia Internetowa – www.narkomania.org.pl

 

INTERNET, KOMPUTER, ZAGROŻENIA

Kilka cennych wskazówek dla rodziców, jak chronić dziecko przed uzależnieniami od komputera i Internetu:

  • poświęcajmy dzieciom więcej czasu na rozmowy o bieżących wydarzeniach i problemach;
  • pamiętajmy o tym, że my dorośli dajemy dziecku odpowiedni przykład;
  • asystujmy przy odrabianiu lekcji, spędzając wspólnie ten czas;
  • wzmóżmy czujność wobec zainteresowań dziecka i zadbajmy o jego aktywność;
  • okresowo sprawdzajmy historię odwiedzanych stron internetowych;
  • podczas wspólnego posiłku bezwzględnie wyłączajmy telewizor;
  • regułą powinna stać się godzina, po której młodzieży nie wolno zasiadać przed komputerem czy telewizorem;
  • nie zabraniajmy korzystania z komputera lecz uczmy dzieci jak odpowiednio z niego korzystać;
  • komputer nie powinien być traktowany jako kolejny prezent lub zabawka dla naszej pociechy;
  • korzystanie z Internetu i komputera nie może być „kartą przetargową” w wykonywaniu obowiązków domowych;
  • pamiętajmy, aby nie uczynić z komputera jedynej formy kary za niewłaściwą postawę naszego dziecka;
  • dostęp do Internetu powinien być pod kontrolą rodziców w domu lub nauczyciela w szkole;
  • należy bezwzględnie stosować zabezpieczenia przed otwieraniem niewłaściwych stron;Drodzy RODZICE, pamiętajcie!
    Kiedy dziecko dorasta w krytyce, uczy się osądzać.
    Kiedy dziecko dorasta w nienawiści, uczy się walczyć.
    Kiedy dziecko dorasta w kpinie, uczy się być nieśmiałe.
    Kiedy dziecko dorasta w zniewagach, uczy się czuć winne.
    Kiedy dziecko dorasta w tolerancji, uczy się być cierpliwe.
    Kiedy dziecko dorasta w zachętach, uczy się być pewne siebie.
    Kiedy dziecko dorasta w pochwałach, uczy się wykształcać wiarę we własne siły i zaufanie do siebie.
    Kiedy dziecko dorasta w szczerości, uczy się być sprawiedliwe.
    Kiedy dziecko dorasta w poczuciu bezpieczeństwa, uczy się być ufne.
    Kiedy dziecko dorasta w uznaniu, uczy się szanować samego siebie.
    Kiedy dziecko dorasta w przyjaźni i dobroci, uczy się kochać świat.Adresy stron internetowych z poradami specjalistów:
    www.dzieci.org.pl – informacje dla rodziców dzieci niepełnosprawnych
    www.reedukacja.prv.pl – informacje dotyczące problemów w czytaniu i pisaniu , ciekawe gry edukacyjne
    www.maluchy.pl – serwis dla młodych rodziców
    www.sieciaki.pl – bezpieczny internet – zagrożenia i zabezpieczenia
    www.eduseek.interklasa.pl – witryna dla uczniów, rodziców i nauczycieli
    www.edziecko.pl/edziecko – dział dla rodziców portalu gazeta.pl
    www.niegrzecznedzieci.org.pl
    www.psychologia.edu.pl – portal psychologiczny dotyczący dzieci i ich wychowaniaJak się uczyć?

 

_______________________________________________________________________________________________

Jak wcześnie rozpoznać przemoc

 

 Niepokojące sytuacje, które powinny zwracać naszą uwagę zawsze, to wszelkie zmiany zachowania dzieci, nie będące chwilowymi, związanymi choćby z obniżeniem nastroju, czy słabszym momentem w ciągu dnia, czy tygodnia. Zwracajmy uwagę na osoby osamotnione, wycofane, spóźniające się do szkoły czy na lekcję, szukające swoich rzeczy, spędzające przerwy osobno, będące obiektem kpin, poszturchiwane w różnych sytuacjach.

 

Wśród  oznak rozpoznania mobbingu w szkole można wymienić, choćby:

  • Przezywanie, upokarzanie, wyśmiewanie, wyszydzanie, zastraszanie, zakrzykiwanie, grożenie;
  • Zaczepianie, popychanie, szturchanie;
  • Wciąganie w kłótnie i bójki, w których są stroną słabszą, nie bronią się, lecz próbują uciec lub się wycofać (często płacząc);
  • Zabieranie przyborów szkolnych, ubrań, pieniędzy i innych rzeczy;
  • Siniaki, zadrapania, podarte ubrania;
  • Spóźnianie się do szkoły, do klasy po przerwie;
  • Zmiana drogi do domu lub do szkoły, żeby ominąć prześladowców;
  • Częste szukanie swoich rzeczy;
  • Zgłaszanie objawów psychosomatycznych (bóle brzucha, głowy);
  • Samotne spędzanie przerw; wykluczenie z grupy;
  • Nasilona niepewność, nerwowość;

Przykładowe oznaki przemocy rówieśniczej pozwalające rodzicom rozpoznać to zjawisko u dzieci:

  • Wracanie do domu w podartych ubraniach, zniszczone rzeczy;
  • Brak odwiedzin kolegów; brak zaproszeń na urodziny;
  • Lęk przed szkołą – np.: oporne wychodzenie do szkoły;
  • Uskarżanie się na objawy psychosomatyczne – bóle głowy, bóle brzucha;
  • Kłopoty ze snem;
  • Częste prośby o pieniądze lub ich kradzież w domu;

Przykładowe cechy charakteryzujące sprawców przemocy:

  • Łatwo się irytują, szydzą z innych, celowo mówią rzeczy, które mogą kogoś zranić,
  • grożą, wyśmiewają się, popychają innych, szturchają, biją, znęcają się, niszczą cudze rzeczy.
  • Mają potrzebę dominowania i tyranizowania innych, chętnie uciekają się do przemocy i groźby, dążą do realizacji swojej woli za wszelką cenę. Chełpią się swoją faktyczną lub wyimaginowaną władzą nad pozostałymi uczniami.
  • Są porywczy, impulsywni, cechuje ich niski próg frustracji, mają trudności z przystosowaniem się do panujących norm i zasad. Aby osiągnąć korzyści, chętnie oszukują.
  • Ogólnie są zbuntowani, nieposłuszni i agresywni.
  • Sprytnie wychodzą z trudnych sytuacji.
  • Mają opinię twardych. Nie współczują dręczonym uczniom. Mają dość wysokie mniemanie o sobie.
  • Stosunkowo wcześnie zaczynają łamać normy prawne i społeczne.

               

Pedagog szkolny Iwona Schuhmacher-Koziatek